Bekijk het laatste nieuws over COVID 19 / Corona

COVID 19 / Corona

We volgen het laatste nieuws over de uitbraak van COVID-19 (Coronavirus) en verwijzen u voor de meest up to date informatie naar de officiële instanties.

Wanneer u uw reis via Sunliner heeft geboekt betekent dit, dat u kunt terugvallen op onze steun en op de hulp van onze toegewijde Corona Serviceteam (bereikbaar 0541-510022 per mail cofid@sunliner.nl of bij uw reisbegeleiding op uw bestemming) die 24/7 voor u bereikbaar is. Wanneer u hulp en advies nodig heeft, waar u zich ook bevindt. Hij/zij zal u informeren over de specifieke adviezen en mogelijkheden die op u van toepassing zijn

Nuttige informatie

Voor de meest up to date informatie rondom de uitbraak zelf verwijzen wij u naar de volgende websites:

Corona Voucher

Huidige restitutie voorwaarden vanwege de corona situatie

Vragen & antwoorden over de huidige voorwaarden vanwege de corona situatie

Ik heb een vakantie geboekt met vertrek in de aankomende periode. Gaat deze reis door of wordt hij geannuleerd?

Dat is afhankelijk van de bestemming waar uw reis naartoe gaat. Wij gaan hierbij uit van de actuele reisadviezen zoals deze worden uitgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. U kunt zelf ook de officiële websites in de gaten houden zoals  https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

In welk geval krijg ik een corona-voucher en wanneer kan ik van de voucher gebruikmaken?

De zogenoemde corona-vouchers vallen onder de SGR-garantie, u krijgt dus alleen een corona-voucher indien uw initieel geboekte reis onder deze garantieregeling viel. Als u uw pakketreis heeft geboekt en uw reis is door ons geannuleerd, dan kunt u de corona-voucher gebruiken voor een nieuw te boeken reis.

Valt de corona-voucher onder de SGR-garantie als de reisorganisatie alsnog failliet gaat?

Ja, hoewel in normale situaties SGR géén dekking biedt voor uitgegeven vouchers, heeft SGR een uitzondering gemaakt in verband met de corona crisis om reisorganisaties in staat te stellen een corona-voucher aan te bieden.

Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat zijn de bepalingen?

Omdat de annulering heeft plaatsgevonden voordat de overheid restricties heeft ingesteld, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Ik heb een reis geboekt en nog niet de volledige reissom betaald. Hoe wordt dit nu afgehandeld met de voucher?

Als u een aanbetaling gedaan heeft voor uw vakantie en deze is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling. Dit kan zijn een corona-voucher afhankelijk van uw type boeking.

Hoe lang blijft de voucher geldig en wanneer boek ik mijn nieuwe reis?

De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Dat betekent dat u binnen deze periode van een jaar na uitgifte van de voucher uw nieuwe reis dient te boeken. Uw reisdatum hoeft dus niet per se binnen dit jaar te vallen, zolang u maar binnen die termijn boekt.

Mag de voucher worden overgedragen aan een ander persoon?

De voucher is persoonsgebonden en is niet overdraagbaar naar een ander persoon. De voucher wordt afgegeven op naam van de hoofdboeker van de initiële boeking.

Wat is de waarde van de voucher en wat is het gevolg als de nieuwe reis duurder of goedkoper is?

De waarde van de voucher is gelijk aan de betaalde reissom, met uitzondering van diverse kosten (*) die geen onderdeel uitmaken van de reissom en derhalve uitgesloten zijn van de dekking in de SGR-garantieregeling. Indien de reissom van uw nieuwe reis hoger is dan de voucherwaarde, dan betaalt u zelf het verschil bij. Indien uw nieuwe reissom lager is dan de voucherwaarde, dan blijft het resterende bedrag als een tegoed waarde staan op uw voucher.

(*) De diverse kosten die geen onderdeel uitmaken van de reissom zijn: reserveringskosten, calamiteitenfonds bijdrage, eventuele verzekeringspremies, poliskosten, wijzigingskosten, telefoonkosten, creditcardkosten, borgsommen, proceskosten, rentekosten, kosten voor het verkrijgen van visa en soortgelijke kosten. De door u al betaalde reserveringskosten en, indien van toepassing, calamiteitenfonds bijdrage vallen buiten de corona voucher waarde maar worden t.z.t. ook op uw nieuwe boeking in mindering gebracht.

Geldt de voucher ook voor losse vliegtickets?

Indien u alleen een los vliegticket heeft geboekt dat is geannuleerd, dan kan geen corona-voucher worden verstrekt. Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR.

Mijn rechtsbijstandverzekering geeft aan dat ik niet verplicht ben om een voucher te accepteren, klopt dat?

Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden hebben wij ervoor gekozen te werken met vouchers. Wij worden in onze keuze gesteund door de brancheorganisaties.

Wat zijn de mogelijkheden als ik in plaats van de aangeboden voucher mijn vooruitbetaalde reissom gerestitueerd wil hebben.

Wij hebben begrip voor uw verzoek en uw voorkeur voor teruggave van uw betaalde reissom. Echter vanwege de uitzonderlijke omstandigheden hebben ANVR en SGR ervoor gekozen om corona-vouchers uit te geven. Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief om bij annulering van reizen vanwege de corona crisis een corona-voucher te verstrekken als tegoed voor een nieuwe reis op een latere datum. Indien een corona-voucher niet uitgegeven kan worden vanwege de SGR-bepalingen. Indien u als reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wilt maken van de voucher, dan zullen wij u de waarde van de voucher restitueren. U kunt uw voucher vanaf 6 maanden na de uitgiftedatum ter restitutie indienen, uw cash restitutie zal vervolgens zo snel mogelijk maar ten hoogste binnen 6 maanden aan u worden uitgekeerd.

In verband met de huidige onzekere situatie wil ik de aan- of restantbetaling niet voldoen voor mijn boeking, kan dat?

Nee, u dient zich te houden aan de standaard betalingsvoorwaarden. Wanneer u ervoor kiest dit niet te doen, dan zal uw boeking moeten worden geannuleerd op basis van de normale annuleringsvoorwaarden.

Kan ik een voucher voor elke willekeurige nieuwe reis gebruiken?

Ja en nee. Zolang u de nieuwe boeking maar maakt binnen de bepaalde termijn van 1 jaar na uitgifte van de voucher, kunt u in principe zelf kiezen voor het type reis, de bestemming, etc. Er kan echter, vanwege voorwaarden van bijvoorbeeld de betrokken luchtvaartmaatschappij of andere Tour Operator, een beperking zijn in uw keuze.

Mijn reis is, vanwege de corona situatie, vroegtijdig afgebroken. Krijg ik een voucher voor de niet genoten reisdagen?

U krijgt in dit geval een voucher indien het een pakketreis betreft. Een corona-voucher kan namelijk alleen maar uitgegeven worden voor nog niet aangevangen reizen.