Algemene informatie



Hoe te reserveren?

Wij bieden u de volgende mogelijkheden om bij ons een reservering te maken voor uw vakantie:

  • Reserveer uw vakantie naar Spanje eenvoudig via www.sunliner.nl
  • Neem contact met één van onze reserveringsmedewerkers op telefoonnummer 0541 - 510022

U kunt ook via uw reisbureau een reservering bij ons maken.

U heeft geboekt…

Na uw reservering ontvangt u van ons een factuur/boekingsbevestiging. Kijkt u alstublieft goed na of alle gegevens juist zijn vermeldt. Indien dit niet het geval is, neemt u dan onmiddellijk contact met ons op, zodat we het hetgeen dat niet juist is alsnog kosteloos voor u kunnen wijzigen. Let wel dat wij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele kosten die een wijziging met zich meebrengt, waarvan wij niet tijdig op de hoogte zijn gesteld. 

Wanneer u een reservering heeft gemaakt, dient de aanbetaling binnen 7 dagen na ontvangst van de factuur/boekingsbevestiging aan ons voldaan te worden. De restantbetaling dient uiterlijk 6 weken voor vertrek bij ons binnen te zijn. Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek dient het totaalbedrag ineens aan ons voldaan te worden. Ongeveer 10 dagen voor vertrek ontvangt u van ons de reisbescheiden (mits de volledige betaling bij ons binnen is).  

Persoonlijke gegevens en persoonsgegevens

Persoonlijke gegevens die voor de uitvoering van uw reis van belang kunnen zijn, dient u te allen tijde aan ons te verstrekken.  Indien u hoofdboeker bent, bent u tevens verantwoordelijke en aansprakelijk voor de persoonsgegevens van alle meereizende personen.  Controle op leeftijden waar kortingen van toepassing zijn, wordt gedaan door de accommodatieverschaffer of dienstverleners ter plaatse. Onjuiste opgaven van leeftijden kan leiden tot bijbetaling. Voor minderjarigen geldt dat een reservering altijd door een ouder of voogd gemaakt dient te worden en wij in het bezit dienen te zijn van een ouder-/voogdverklaring van alle meereizende minderjarige personen. 

Grensdocumenten

U dient in het bezit te zijn van de juiste reisdocumenten. Voor informatie omtrent paspoorten en visa kunt u zich wenden tot de ambassade of het consulaat van het land dat u bezoekt of waar u overstapt. Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Bijschrijvingen van een kind in het paspoort van de ouders zijn niet meer geldig.

Prijzen

Alle door ons genoemde prijzen zijn per persoon en in euro’s.

Extra kosten

Extra kosten als € 10,- administratiekosten, € 2,50 Calamiteitenfonds (per. 9 personen), eventueel door u bijgeboekte verzekeringen, eventuele toeristenbelasting en persoonlijke uitgaven zijn niet bij de genoemde prijzen inbegrepen.

Verzekeringen

Wij adviseren u nooit onverzekerd op reis te gaan, want er kan zowel vóór uw vakantie als ten tijde van uw vakantie altijd iets gebeuren. Hierbij valt te denken aan verlies, diefstal of beschadiging van uw bagage, ziekte of ongeval. U boekt uw reis bij ons onder het uitdrukkelijke beding dat u erkent bovenstaande als eigen verantwoordelijkheid op u te nemen en ons hiervoor nimmer aansprakelijk te stellen. 

Wanneer u uw annuleringsverzekering en/of reisverzekering bij ons afsluit, zullen wij deze onderbrengen bij de Europeesche Verzekeringen. Indien u een annuleringsverzekering af wenst te sluiten, kunt u dit bij boeking aangeven of binnen 48 uur na boeking. Een reisverzekering kunt u tot maximaal een week voor vertrek bij ons afsluiten. Tijdens het boekingsproces vindt u de mogelijkheden en voorwaarden.

Prijsveranderingen

Indien prijsveranderingen ontstaan naar aanleiding van bijvoorbeeld B.T.W. voorschriften in binnen- en/of buitenland, verhoging van de brandstofprijzen, een wijziging in vervoerskosten, vluchttoeslagen naar aanleiding van bijvoorbeeld geluidshinder of andere calamiteiten, hebben wij het recht door ons gepubliceerde prijzen aan te passen. Uiteraard wordt u hierover door ons geïnformeerd en bieden wij u de mogelijkheid uw boeking binnen 5 werkdagen nadat u door ons geïnformeerd bent, kosteloos te annuleren.  

Beschrijvingen  en afbeeldingen

Wij hebben de beschrijvingen en afbeeldingen van zowel de bestemmingen als de accommodaties zo goed mogelijk proberen weer te geven. Hiervoor hebben wij gebruik gemaakt van informatie dat door ons agentschap en door accommodatieverschaffers aan ons is verstrekt. Voor veranderingen en/of onjuistheden kunnen wij nimmer aansprakelijk worden gesteld. Houdt u er rekening mee dat door ons gepubliceerde foto’s van accommodaties zijn bedoeld om u een indruk te geven van hetgeen wij aanbieden. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat deze foto’s afwijken van de door u ter plaatse toegewezen kamer/appartement. Tevens kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor informatie welke u heeft ontvangen van derden. 

Wijzigen van een bestaande boeking

Uiteraard kunt u, indien mogelijk, uw reis te allen tijde wijzigen (vliegvakanties uitgezonderd). Hiervoor vragen wij in de meeste gevallen € 28,- wijzigingskosten. Afhankelijk van de wijziging, zullen deze kosten per persoon of per boeking zijn. Neemt u gerust contact op met onze reserveringsafdeling voor de mogelijkheden en eventuele kosten. 

In de plaatsstelling

Het kan natuurlijk onverhoopt voorkomen dat u een andere persoon mee wilt laten reizen dan u oorspronkelijk bij boeking opgegeven heeft. Dit is uiteraard mogelijk. Eventuele kosten die hieruit voortvloeien zullen afhankelijk zijn van het moment dat u de in de plaatsstelling aan ons doorgeeft.

Ter plaatse wijzigen of verlengen van uw reis

Wenst u op uw vakantiebestemming uw reis te wijzigen dan wel te verlengen, dient u hiervoor contact op te nemen met onze reisleiding. Eventuele kosten die hieruit voortvloeien, dient u ter plaatse aan onze reisleiding te voldoen. Houdt u er rekening mee dat in de meeste gevallen € 28,- wijzigingskosten betaald dienen te worden. 

Baby’s 

Baby’s tot 2 jaar mogen gratis mee en hebben zowel in onze touringcar als in het vliegtuig geen recht op een eigen zitplaats. Wel bieden wij u de mogelijkheid om bij busreizen een extra stoel voor de baby bij te boeken. Extra kosten ter plaatse ten aanzien van de baby, zoals een kinderbedje en eventueel te gebruiken maaltijden, zijn niet inclusief en dienen ter plaatse voldaan te worden.  

Kinderkortingen 

Kinderkortingen zijn van toepassing wanneer een kind/kinderen verblijven op een kamer met 2 volbetalende personen. De kinderkortingen verschillen per hotel, evenals de maximale leeftijd die aan een bepaalde kinderkorting verbonden is. U verkrijgt de kinderkorting over de basisreissom. Bij appartementen zijn kinderkortingen niet van toepassing. Vraag onze reserveringsafdeling naar de desbetreffende kinderkortingen.

Kortingen voor 3e en 4e persoon op een kamer

Wanneer u met 3 of 4 personen op één hotelkamer verblijft en u niet in aanmerking komt voor kinderkorting, bestaan de zogenoemde 3e en 4e persoons kortingen. Deze kortingen verschillen per hotel en deze verkrijgt u over de basisreissom. Let wel dat een 3- of 4-persoonskamer altijd 2-persoons kamers betreft met bijplaatsing van 1 of 2 extra bedden. 

Huisdieren

In de bussen en transfer/shuttlebussen zijn geen huisdieren toegestaan. Bij de accommodaties zijn de huisdieren op aanvraag.

Wat te doen als u niet tevreden bent?

Ondanks dat wij onze uiterste best doen de vakantie van al onze reizigers tot in de puntjes te verzorgen, kan er onverhoopt toch een kink in de kabel komen in de uitvoer hiervan. Niet alle diensten worden door ons persoonlijk uitgevoerd. Voor een goede uitvoer blijven wij mede afhankelijk van onze partners. (accommodatieverschaffers, luchtvaartmaatschappijen, lokale agenten enz.). Als uw vakantie niet naar wens verloopt, dient u zo spoedig mogelijk uw onvrede kenbaar te maken bij de dienstverlener (bijvoorbeeld de hotelier) opdat deze een passende oplossing kan treffen. U kent hierin een meldingsplicht (artikel 17 van de ANVR-reisvoorwaarden). Indien het probleem niet afdoende wordt opgelost, dient u contact op te nemen met de reisleiding. Na melding zal onze vertegenwoordiging adequaat optreden en het door u gemelde proberen te verhelpen. Slaagt onze host(ess) hier niet in, dan is het de reiziger die om een klachtenformulier moet verzoeken. Zonder dit formulier kunnen wij na uw terugkomst uw klacht uitsluiten van behandeling. Bekijk voor aanvullende informatie www.anvr.nl.

Reisleiding

Afhankelijk van uw bestemming is er Nederlands sprekende reisleiding aanwezig of kunt u telefonisch terugvallen op de Engels sprekende lokale vertegenwoordiging. Zij staan voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden, uw belangen te behartigen, excursies voor u te reserveren etcetera. Uiteraard kunt u ook voor noodgevallen bij onze reisleiding/lokale vertegenwoordiging terecht.

Excursies

Uw deelname aan excursies ter plaatse geschiedt op eigen risico. Restitutie van ter plaatse bestelde en/of betaalde excursies, waaraan u bijvoorbeeld geen deel heeft kunnen nemen, dient u tijdens uw verblijf bij onze reisleiding te regelen. Na uw terugkomst in Nederland is dit helaas niet meer mogelijk. Let wel dat wanneer u te laat op het startpunt van een excursie arriveert of helemaal niet aanwezig bent, er van restitutie in de meeste gevallen geen sprake is. 

Annuleren

Indien op de reisovereenkomst de ANVR reisvoorwaarden van toepassing zijn gelden de bij boeking overeengekomen annuleringsvoorwaarden welke moeten voldoen aan de afspraken zoals vastgelegd in de ANVR Reisvoorwaarden. De hierin opgenomen percentages worden berekend over de reissom. De reissom is het bedrag dat de reisorganisator in rekening brengt voor de pakketreis, inclusief de op het moment van publicatie bekende onvermijdbare kosten. Daarin zijn niet opgenomen de reserverings/administratiekosten, de bijdrage voor het Calamiteitenfonds en de premie en poliskosten van reisverzekering en annuleringsverzekering.
Als u annuleert, betaalt u in ieder geval de volgende kosten:
- annuleringskosten als percentage van de reissom
- de eventueel verschuldigde reserveringskosten
- de premie en poliskosten voor de annuleringsverzekering (het risico van annuleren is namelijk al ingegaan).

Voor eventuele vragen kunt uiteraard ook altijd onze medewerkers tijdens kantooruren bereiken op telnr: 0541-510022.

Ander land, andere gewoonten…

Aangezien u in een zuidelijker land bent, kan het voorkomen dat bepaalde zaken anders zijn dan u gewend bent. De watertoevoer en elektriciteit werken niet altijd optimaal, de kwaliteit van drinkwater uit de kraan is minder (wij raden u aan flessen water te kopen) en verscheidene reparaties kosten meestal meer tijd. Wij vragen hiervoor uw begrip. 

Wangedrag / Uitsluiting van verdere deelname 

Bij ernstig wangedrag van onze klanten, vanwege bijvoorbeeld vernielingen of (geluids)overlast, behouden Sunliner en de betreffende accommodatieverschaffer zich het recht u na een waarschuwing de toegang tot de touringcar en/of accommodatie te ontzeggen. De eventuele kosten die hieruit voortvloeien zijn altijd voor rekening van de klant. Tevens kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor (geluids)overlast van derden. 

Thuisblijvers

Wij adviseren u altijd uw vakantieadres en/of uw vluchtgegevens bij uw thuisblijvers achter te laten. In geval van problemen kan dit veel tijd schelen. Bij uw reisbescheiden ontvangt u van ons tevens een apart voucher voor thuisblijvers; deze verzoeken wij u aan de desbetreffende thuisblijvers te geven.

Groepsreizen

Wanneer u met een grote groep reist, bieden wij de mogelijkheid speciale groepsprijzen voor u te hanteren. Vraagt u vrijblijvend een passende offerte bij ons aan!

Aanbiedingen / Last Minutes

Bij aanbiedingen en last minutes (boekingen binnen 3 weken voor vertrek) worden resterende vrije kamers van desbetreffende accommodaties aan verschillende touroperators aangeboden. Hierbij kan het voorkomen dat meerdere reserveringen gelijktijdig bij een accommodatie binnenkomen en zij deze helaas niet allemaal kunnen verwerken. Het kan dus voorkomen dat u wordt omgeboekt naar een gelijkwaardige of duurdere accommodatie dan u gereserveerd heeft. Uiteraard brengt een dergelijke wijziging voor u geen kosten met zich mee. In uitzonderlijke gevallen zijn wij niet in de gelegenheid geweest u hier vooraf van op de hoogte te stellen en wordt u ter plaatse geïnformeerd door onze reisleiding. 

Algemene informatie accommodaties


Kamertypes hotels

Alle door ons aangeboden kamers betreffen 2-persoons kamers waarbij eventueel 1 of 2 extra bed bijgeplaatst kunnen worden.

Ook is het bij ons mogelijk een 1-persoons kamer of een 2-persoons kamer voor 1 persoons gebruik te reserveren. Houdt u er rekening mee dat 1-persoons kamers af kunnen wijken van de omschrijvingen van de standaard kamers. 

Toeslagen kamertypes

Voor sommige kamertypes geldt een toeslag. Hierbij valt te denken aan een kamer met zeezicht of een kamer aan de zwembadzijde. Deze kosten zijn inbegrepen in de prijs van de desbetreffende kamer die u via de website kan boeken. Wanneer u als preferentie of ter plaatse om een speciale kamer vraagt, dienen de hieruit voortvloeiende kosten ter plaatse voldaan te worden.

Waarborgsom

De waarborgsom die bij de appartementencomplexen gevraagd wordt, kan onderling sterk verschillen. Wij hebben getracht u per accommodatie een indicatie te geven van de gevraagde waarborgsom. Houdt u er rekening mee dat de gevraagde waarborgsom ter plaatse in het hoogseizoen hoger kan liggen dan in het voor- en naseizoen. Ook zal deze bij jongeren hoger liggen dan bij gezinnen. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor het terugverkrijgen van uw waarborgsom en let wel dat wanneer u eenmaal in Nederland bent, het erg moeilijk zal zijn uw waarborgsom alsnog terug te vorderen. 

Faciliteiten en activiteiten ter plaatse

Houdt u er rekening mee dat sommige faciliteiten van de accommodatie tijdens het laagseizoen gesloten kunnen zijn.  

Het kan voorkomen dat voor bepaalde faciliteiten een toeslag wordt gevraagd, bijvoorbeeld voor het huren van een kluisje, minibar of kinderbedje, maar ook voor het gebruik van bijvoorbeeld sauna, tennisbaan en fitness.

Maaltijden

In bijna alle door ons aangeboden accommodaties worden de maaltijden geserveerd in buffetvorm. Houdt u er rekening mee dat u niet in Nederland bent en de maaltijden niet altijd van dezelfde kwaliteit zullen zijn als dat u thuis gewend bent. Ook kunnen de maaltijden per accommodatie sterk verschillen. Helaas kunnen wij klachten met betrekking tot maaltijden niet in behandeling nemen, daar deze buiten onze invloedsfeer liggen. Houdt u er rekening mee dat in veel hotels het niet is toegestaan om in korte broek of zwembroek de eetzaal te betreden.

Verzorgingen

De door ons vermelde verzorgingen zijn standaard verzorgingen per accommodatie. Uiteraard kunt u, waar mogelijk, ontbijt, halfpension, volpension of All-Inclusive bijboeken. Vraag onze reserveringsafdeling naar de verschillende mogelijkheden.

Omschrijvingen van de verschillende verzorgingen (aanvang en eind):

  • Logies: alleen overnachting
  • Ontbijt: ontbijt op de dag na uw aankomstdag en ontbijt op uw vertrekdag
  • Halfpension: diner op uw aankomstdag en ontbijt op uw vertrekdag
  • Volpension: diner op uw aankomstdag en lunch op uw vertrekdag
  • All-Inclusive: wanneer u All-Inclusive heeft gereserveerd, verschilt het pakket per accommodatie.

  • Vraag naar de diverse pakketten per accommodatie bij onze reserveringsmedewerkers.

    Preferenties

    U kunt bij uw boeking altijd preferenties opgeven met betrekking tot de door u geboekte accommodatie. Wij trachten uw preferenties zoveel mogelijk te verwezenlijken. Let wel dat preferenties altijd voorkeuren zijn en wij deze nimmer kunnen garanderen. Klachten met betrekking tot preferenties kunnen wij helaas niet in behandeling nemen. 

    Aankomst en vertrek

    Hotelkamers zijn in de meeste gevallen vanaf 12.00 uur beschikbaar en appartementen vanaf 16.00 uur. Het kan voorkomen dat u eerder op uw vakantiebestemming arriveert, dan dat de door u geboekte accommodatie beschikbaar is. Helaas hebben wij hier geen invloed op en kunnen wij nimmer aansprakelijk worden gesteld. Doorgaans dient u de door u geboekte hotelkamer of het appartement op uw vertrekdag om 10.00 uur in de ochtend verlaten te hebben. 

    Toeristenbelasting / ecotax

    Als u in Catalonië verblijft, dient u toeristenbelasting te betalen. Deze belasting vervalt vanaf de 8ste opeenvolgende nacht van een verblijf en is niet van toepassing voor kinderen t/m 16 jaar. De bedragen zijn als volgt opgebouwd:
    5 sterren accomodaties € 2,50 p.p.p.n.
    4 sterren accomodaties € 1,00 p.p.p.n.
    voor de rest € 0,75 p.p.p.n.
    voor appartementen € 0,50 p.p.p.n.

    Per 1 juli 2016 is de ecotax van kracht op de Balearen eilanden; deze taks ( vanaf 16 jaar) dient direct bij het hotel / appartement afgerekend te worden.
    4* superior, 5* en 5* grand luxe hotels en aparthotels : € 2,00
    3* superior en 4* hotels en aparthotels : € 1,50
    1*, 2* en 3* hotels en aparthotels : € 1,00
    4* en 4* superior appartement : € 2,00
    3* superior appartement : € 1,50
    1*, 2* en 3* appartement : € 1,00
    Rural hotels, agroturisme en hostels : € 1,00

    Mindervaliden

    Het is bij ons mogelijk accommodaties te reserveren die voor mindervaliden toegankelijk zijn. Ook bieden wij accommodaties aan waar speciale rolstoelkamers gereserveerd kunnen worden. Vraag onze reserveringsmedewerkers naar de verschillende mogelijkheden. 

    Bouwwerkzaamheden

    Het kan voorkomen dat u ter plaatse wordt geconfronteerd met bouwwerkzaamheden, waarvan wij niet op de hoogte zijn of waren. Indien wij er van te voren van op de hoogte zijn, zullen wij u te allen tijde vroegtijdig informeren en waarnodig een passende oplossing aanbieden. Helaas kan enig overlast door bouwactiviteiten niet helemaal worden uitgesloten en wij kunnen hiervoor dan ook niet aansprakelijk gesteld worden.

    Eerder sluiten of later opengaan van een accommodatie

    Het kan onverhoopt voorkomen dat een accommodatie in het voorseizoen later opengaat of in het naseizoen eerder gaat sluiten dan in onze brochure weergegeven is. Helaas hebben wij hier geen invloed op. Uiteraard bieden wij u in zo’n geval een vergelijkbaar alternatief aan.  


    Algemene informatie vliegreizen


    Wijzigen/annuleren

    Het is helaas niet mogelijk om uw vliegreis te annuleren of te wijzigen; hiervoor gelden altijd 100% kosten. Het is dan ook niet mogelijk om een vliegreis in optie te nemen. Tijdens het maken van de boeking van uw vliegreis dient er direct, via de website, een aanbetaling te worden gedaan.

    Bagage

    Bij uw vlucht is 1 stuk handbagage van max. 10 kg inbegrepen. Voor de exacte afmetingen van uw handbagage en/of het bijboeken van uw ruimbagage tegen betaling, verwijzen we u naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Op de ruimbagage zijn de lijndiensttarieven van toepassing. Deze tarieven zijn fluctuerend en verschillen per airline, seizoen en bestemming.

    Voor het meenemen van ruimbagage en speciale bagage, zoals golftassen, fietsen en medicijnen gelden per maatschappij aparte regelingen. Informeer hier naar op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij; hier vindt u ook de richtlijnen met betrekking tot handbagage.

    Inchecken

    Wij adviseren u minimaal twee uur vóór vertrek op het vliegveld (aan de incheckbalie) aanwezig te zijn. We raden u tevens aan om van te voren online in te checken, bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan dat 24 uur van te voren. Indien mogelijk, adviseren wij u om ook meteen voor de terugreis in te checken. Houd er rekening mee dat sommige airlines een toeslag hanteren voor het inchecken op de luchthaven (i.p.v. online).

    Transfers

    Op de meeste bestemmingen is transfer inbegrepen in de vliegreis. Onze transfers in Spanje ( m.u.v. Tenerife, waar privé transfer van toepassing is) worden uitgevoerd door een lokale shuttlebus service. Dit zijn verzameltransfers die elk uur vertrekken vanaf het vliegveld naar de eindbestemming en visa versa. In voor- en naseizoen kunnen langere routes voorkomen.

    De chauffeurs die de transfer verzorgen, zullen u altijd zo dicht mogelijk bij uw hotel of appartement afzetten. Helaas is het niet altijd mogelijk u recht voor de deur af te zetten. De maximale loopafstaand bedraagt 600 meter.

    Minderjarigen Vueling

    Reizigers jonger dan 18 jaar die alleen of met vrienden op vluchten van Vueling binnen de Europese gemeenschap reizen, dienen naast de ID-kaart of paspoort, een officiële machtiging van zijn/haar vader, moeder of voogd bij zich te hebben.


    Algemene informatie busreizen


    Essenties

    Het is mogelijk een essentie aan te vragen met betrekking tot plaatsreservering in de bus. Uiteraard is deze essentie afhankelijk van de beschikbaarheid. De kosten voor een busessentie bedragen € 30,- per 2 stoelen op basis van een retourreis. Let wel dat een door u geboekte essentie ingaat vanaf ons overstappunt tot aan uw vakantiebestemming en vice versa.

    Uitstapplaatsen hotels en appartementen

    Onze chauffeurs zullen u altijd zo dicht mogelijk bij uw hotel of appartement afzetten. Helaas is het niet altijd mogelijk u recht voor de deur af te zetten. In veel plaatsen liggen zeer smalle straatjes of is er sprake van eenrichtingsverkeer en is het voor bussen/touringcars niet altijd mogelijk door deze straatjes te rijden. Hierdoor bestaat de kans dat u aan het begin van de straat uit dient te stappen en een stukje te voet af dient te leggen naar uw hotel of appartement. De maximale loopafstaand bedraagt 600 meter.

    Bagage

    Bij uw busreis is 1 koffer/tas met een max. afmeting van 95x65x22 tot een gewicht van 20kg. toegestaan. Grotere en meerdere koffers kunnen worden geweigerd. Bij overgewicht wordt €5 per kg. berekend. Daarnaast mag u 1 stuk handbagage met een max. gewicht van 5kg. meenemen, formaat schoolrugtas of kleine weekendtas. Houdt u er rekening mee dat de handbagage onder de stoel geplaatst moet worden.

    Verzorging onderweg

    In de touringcars is onder voorbehoud cateringservice aanwezig, die tegen betaling drankjes, snacks en eenvoudige maaltijden verzorgt.